fbpx

Vánoční marketingový checklist

Vánoční období rozhodně patří mezi nejziskovější v roce a základem, jak z něj vytěžit maximum, je začít včas s plánováním vhodné marketingové strategie a kampaní. Tři měsíce se možná zdají jako dlouhá doba, ale věřte nám, že uběhnou jako voda. Některé větší kampaně se dokonce plánují celý rok.

 

Pokud vám z toho jde hlava kolem už teď, nemusíte se bát. Připravili jsme pro vás přehledný návod i checklist se vším, co je potřeba pro úspěšnou vánoční sezónu udělat a připravit. Tak pojďme na to!

Vánoce se blíží! No vážně, minimálně z marketingového hlediska už jsou za dveřmi. Čeká nás spousta úkolů, které se mohou zdát na první pohled nepřehledné, ale společně je krok za krokem zvládneme, až dojdeme až k Štědrému dni, a možná i za něj… Co je vlastně vše potřeba zařídit, aby byly i vaše Vánoce šťastné, veselé a ziskové?

Obsah:

Vyhodnocení předchozích kampaní

Chybami i se člověk učí a každá předchozí zkušenost je zkrátka k nezaplacení. Bez dat vám bude chybět ten správný odrazový můstek, a tak se v první řadě ohlédněte za minulou sezónou. Jak vypadala vaše kampaň, vánoční produkty, vyzkoušeli jste reklamu na všech online kanálech?

A především – jak na kampaň reagovali vaši zákazníci a jak úspěšná tedy byla? Projděte si všechny předešlé fáze a zkuste vyhodnotit, která oblast byla z hlediska strategie nejslabší a je potřeba ji pro tentokrát vylepšit nebo zcela obměnit.

Plánujte

V marketingu bohužel Vánoce nezačínají adventem, ale mnohem dříve. S jeho plánováním proto začněte včas – jen díky tomu budete mít dostatečný prostor promyslet všechny důležité body v klidu a bez stresu.

Speciální produkty či balíčky

Zákazníky nejvíce přitahují věci, které jsou nějakým způsobem limitované. Ať už vymyslíte úplně nový výrobek, dáte oblíbeným produktům vánoční obleček nebo je spojíte do jednoho unikátního balíčku, nad touto otázkou začněte přemýšlet dostatečně brzy. V kampaních následně vyzdvihněte to, že je produkt omezen nejen obdobím, ale třeba i počtem kusů. Pokud nechcete na sílu vymýšlet speciální produkty, můžete zákazníkům nabídnout třeba slevu, možnost personalizace nebo dopravu zdarma.

Vánoční kalendář

S plánováním souvisí také všechna důležitá data, svátky a akce, které Štědrému dni předcházejí. Pečlivě si do kalendáře poznačte, kdy má vyjít která vaše akční nabídka, reklama či příspěvek na sociální sítě. Před Štědrým dnem nás totiž čekají i jiné významné dny – první adventní neděle, svatý Mikuláš nebo…

Black Friday

Oblíbený Black Friday připadá vždy na čtvrtý pátek v listopadu a jedná se o marketingový den plný slev a akcí. Zákazníci velmi často využívají už tento pátek pro nákup vánočních dárků, a tak není nic jednoduššího, než jim nabídnou to, co hledají. Mějte připravené nejen slevové nabídky, ale i speciální vánoční produkty či výhodné balíčky, které nalákají na svou unikátnost.

Nezapomeňte si dopředu jasně stanovit, zda budete akce Black Friday využívat, a poté tuto informaci přinést i zákazníkům v kampaních.

Začněte dříve než konkurence

Čím dříve, tím lépe. A to u Vánoc platí úplně u všeho, ať už se jedná o vymyšlení atraktivních produktů, cílení kampaně, až po oslovení influencerů, napsání PR článků nebo přizpůsobení webu vánoční kampani.

Obsah a slovíčkaření

Kromě vytvoření vánoční nabídky je také dobré uzpůsobit váš web a e-shop tomuto období. Udělejte zákazníkům hledání vánočních dárků a produktů jednodušší – můžete například na e-shop přidat speciální kategorii s výběrem vánočních produktů, ale i další užitečné věci.

Sváteční klíčová slova

I tady to v marketingu chodí jako se vším ostatním – nestačí mít skvělý produkt, ale musí jít především vidět a být atraktivní pro vyhledávače. Před Vánoci lidé nejčastěji vyhledávají nejrůznější tipy na dárky pro prarodiče, partnery, rodiče či kolegy v práci. Tato slova můžete lehce využít nejen jako kategorie nebo popisky na svůj e-shop, ale i jako inspiraci pro články.

Články s rádci

Obsah, který je pro zákazníky nějak přínosný, je ten nejlepší obsah, a o Vánocích to platí obzvlášť. Vánoční rádci patří mezi klasické články, které by na vašem blogu neměly chybět – může se jednat o již zmiňovanou klasiku s tipy na dárky (třeba na poslední chvíli), ale i recepty, návody na balení dárků, zdobení vánoční tabule nebo jiné rady, které můžete přirozeně a snadno propojit s vašimi produkty.

Odpočítávání

Kolik času ještě zbývá do Vánoc? A jak dlouho si můžou zákazníci objednat balíček z vašeho e-shopu se zaručeným doručením do Štědrého dne? Tyhle informace jsou zásadní, a pokud je mají návštěvníci webu před sebou, může je utíkající čas popostrčit k dokončení objednávky.

Linkbuilding

Není lepší příležitost, kdy dostat své produkty jako tip na jiné weby. Právě díky nejrůznějším vánočním rádcům, které vznikají nejen na lifestylových webech a blozích, můžete rozšířit svou odkazovací, ale i zákaznickou síť o něco dál. Zvyšujete tím totiž také šanci, že se o vás dozví noví lidé, které by klasicky cílené reklamní kampaně minuly.

Online propagace

Mezi jednu z nejdůležitějších částí je poté samozřejmě online propagace, která může probíhat hned několika způsoby, které jsou navzájem velmi propojené a měly by na sebe navzájem navazovat, doplňovat se a dávat smysl jako celek. Při plánování se tudíž snažte o pospolitost v rámci tvorby PPC kampaní, Meta contentu i e-mailingu.

 

Tržby přes vánoční sezónu tvoří u některých e-shopů i 40 % celkového obratu! Takže nezapomeňte s propagací začít včas a optimalizovat, zvyšovat budgety. V předvánočním období bychom doporučovali využít všechny tyto cesty…

Tržby přes vánoční sezónu tvoří u některých e-shopů

i 40 % celkového obratu!

PPC kampaně

Naplánujte si strategii dostatečně dopředu, ideálně využijte dat z minulého roku. V PPC kampaních komunikujte především slevy, dopravu zdarma nebo dárek k objednávce. Určete si to, co můžete zákazníkům nabídnout oproti konkurenci. To vše vám může pomoct, aby si zákazníci vybrali zrovna vás.

Připravte se, že i do kampaní bude i konkurence investovat nejvíce a náklady za reklamu porostou.

I do PPC oblasti se promítnou sváteční klíčová slova, typickým příkladem je slovní spojení „vánoční balíček“ nebo „vánoční dárek“. Tak se je nebojte využít, dokáží totiž fungovat jako kouzlo a přilákat potřebnou pozornost.

Sociální sítě

Na sociálních sítích se snažte obsah namíchat v ideálním poměru tak, aby se všechny příspěvky nevztahovaly pouze k Vánocům. Ruku na srdce, všudypřítomná světýlka, vánoční stromky a zabalené balíčky vedou k jisté reklamní slepotě. Zkuste obsah dělat jinak, více kreativně, vtipně a nenásilnou formou.

Abyste měli dobrý chronologický přehled o tom, co vás čeká, připravte si s předstihem mediaplán, v němž budete mít zaznačenou vaši plánovanou aktivitu na všech sociálních sítích.

Reklamy na sociálních sítích

Jako u všech systémů je i zde potřeba se podívat na předchozí rok a zjistit, co nám fungovalo, jak moc se nám zvedly náklady do reklamy a podobně. Důležité je také připravit si včas materiály do reklam a vhodné kreativy. Ujasněte si, co vše v nabídce chcete promovat, zároveň můžete mít připravené různé speciální nabídky – obecnou vánoční nabídku, ale třeba také Black Friday.

V poslední době na Metě kralují UGC videa, takže se zkuste zamyslet a připravit funkční videa tohoto typu. Samozřejmě na každý produkt a nabídku funguje něco jiného, je potřeba testovat kampaně mezi sebou, takže by vám v sadě neměla chybět ani bannerová a carousel reklama.

Po dobu kampaní je potřeba sledovat a vyhodnocovat, které nabídky a formáty reklam nám nejvíce fungují, a podle toho vše optimalizovat.

Zvyšovat budget v kampaních můžeme už od září, abychom přiváděli na web více uživatelů, které můžeme následně v období před Vánoci remarketovat.

E-mail marketing

E-mailové kampaně si naplánujte dopředu a myslete na ideální střídání obsahu komerčního a nekomerčního. Určitě sami uznáte, že v záplavě reklamních vánočních nabídek je každý obsahově hodnotný e-mail jako světlo na konci tunelu.

V tomto náročném období si dejte opravdu záležet na vymyšlení kreativního předmětu, který upoutá pozornost a donutí zákazníka e-mail otevřít. Ze statistik Ecomail vyplývá, že jméno odesílatele ovlivňuje open rate ze 72 %, předmět ze 12 % a preheader z 8 %.

Zároveň se nebojte být více emotivní a naladit své e-maily i zákazníky na hezkou vánoční atmosféru. Věnujte se co největší personalizaci obsahu e-mailu (například oslovení zákazníka jménem v těle e-mailu).

Dobře si naplánujte posílání urgencí, ve kterých bude jasně vidět, dokdy garantujete doručení do Vánoc. Nezapomeňte také na používání vhodného call to action, které zákazníka navede ke konkrétnímu kroku: „Nakupujte dárky včas – doručení garantujeme do Vánoc!“, „Potěšte své blízké – vyberte si dokonalé dárky už dnes!“, „Získejte exkluzivní vánoční balíček – pouze pro omezený počet zákazníků!“

Dopředu si připravte také povánoční rozesílku, poděkování a přání do nového roku.

Jméno odesílatele ovlivňuje open rate ze 72 %, předmět ze 12 % a preheader z 8 %.

Retargeting

Skvělou cestou na předvánoční propagaci je oslovení lidí, kteří na vašem webu už byli či se nějak setkali s vaší reklamou. U těchto zákazníků je větší pravděpodobnost, že u vás opravdu nakoupí, protože vás už znají.

Pomožte jim s rozhodováním a nabídněte do remarketingu nějakou zajímavou akci, dopravu zdarma nebo dárek. Ukažte, že právě vaše produkty budou tím nejlepším dárkem.

Vánoční marketingový checklist

Chcete získat náš přehledný vánoční checklist, podle kterého můžete každý měsíc krok za krokem postupovat? Napište nám svůj e-mail a my vám jej rádi pošleme.

Autor článku:

Vendy Šuterová

Copywriter

Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.

Nezávazně poptat

Po-Pá 8-16 hodin

Napište

Za zeptání nic nedáte

Online marketing od A do Z.
Nechte naše silné stránky, aby vás posílily.
WOXO, k Vašim službám.

WOXO impressions s.r.o.
IČ: ‎05251931
DIČ: CZ‎05251931