Spojení „umělá inteligence“ už nějaký ten pátek otřásá světem, a to napříč nejrůznějšími oblastmi, tudíž i v marketingu. Pomalu, ale jistě se stává nepostradatelným nástrojem, který mnozí z nás využívají každý den a dokáže ulehčit a urychlit velkou část práce. Jak to tedy s využitím AI v marketingu je a na co vše se dá využít?
Obsah:
Umělá inteligence, skvělý pomocník a nástroj, nebo i potenciální ohrožení pro některé pracovní pozice? Její schopnost analyzovat obrovské množství dat, předpovídat trendy a automatizovat opakované úkony mění způsob, jak firmy komunikují se svými zákazníky. Pojďme se podívat na nejdůležitější způsoby, jak AI ovlivňuje marketingové strategie a otevírá nové příležitosti ke zlepšení výsledků.
Data data data
Asi největší výhodou AI je práce s daty. Dokáže je velmi dobře sbírat, třídit a vyhodit vám přesně ty výsledky, které potřebujete. Tato schopnost se vám bude rozhodně hodit už u úplně prvních kroků, jako je průzkum trhu, cílové skupiny, konkurence, ale i dalších.
Personalizace na úplně nové úrovni
Jednou z největších výhod AI v marketingu je schopnost vytvářet personalizované obsahy pro zákazníky, a to bez velké námahy. Algoritmy dokáží analyzovat data o chování zákazníků na webu, jejich nákupy, zvyklosti na sociálních sítích nebo dokonce emoční reakce. Na základě těchto informací mohou firmy předkládat zákazníkům relevantní obsah, který odpovídá jejich potřebám a preferencím.
Sociální sítě má v malíčku
Propagace na sociálních sítích je pro mnoho značek zkrátka klíčovou. Sledování neustále se měnících trendů a novinek může být ovšem složité. Naštěstí i tohle dokáže AI vyřešit za vás. Dokáže vám navrhnout strategii obsahů na míru, a to i s použitím aktuálních trendů. Zároveň pro vás vytvoří takové koncepty, které budou u vaší cílové skupiny s největší pravděpodobností fungovat.
Předpovědi i lepší plánování obsahů
Prediktivní modely na bázi AI dokáží předpovídat trendy na trhu a pomáhat s plánováním kampaní, ale i obsahů na sociální sítě.
Například mohou algoritmy analyzovat historická data a na jejich základě určit, kdy je nejlepší spustit reklamní kampaň, které produkty propagovat nebo které segmenty trhu budou nejvíce profitabilní.
Zároveň dokáží pomoci s plánováním obsahů na sociální sítě – jednoduše řečeno dokáže AI dobře vyhodnotit, které koncepty příspěvků jsou u kterého klienta úspěšné, jak na ně lidi reagují, případně kdy jsou sledující nejaktivnější.
Obsah vytvářený AI
AI je schopna generovat obsah, jako jsou texty, videa nebo grafiky. Například nástroje jako ChatGPT dokáží psát blogové příspěvky, popisky produktů nebo návrhy reklamních sloganů. Tyto technologie usnadňují práci marketérů a zároveň umožňují škálovat tvorbu obsahu ve velkém. Nedá se říct, že by všechny texty byly dokonalé, ale rozhodně se jedná o dobré odrazové můstky, které lze pak snadno přizpůsobit našim potřebám.
Optimalizace kampaní v reálném čase
Díky umělé inteligenci dokážeme také lépe sledovat výkon našich kampaní v reálném čase a případně je rovnou upravovat. Některé systémy dokáží například automaticky přesměrovat rozpočet na nejúčinnější kanály a zlepšit tak návratnost naší investice do kampaně.
Jak využít umělou inteligenci v SEO?
Umělá inteligence je skvělým nástrojem pro urychlení a zjednodušení některých procesů v rámci SEO. Můžeme ji využívat hned na několika úrovních a oblastech – tvorba analýzy klíčových slov, poznání naší cílové skupiny, pomoc s tvorbou a strukturou obsahu a metadata.
Klíč ke správným slovům
Typicky lze umělou inteligenci využít při tvorbě analýzy klíčových slov, a to pro třídění dat, návrh jejich kategorizace a podobně. Tento proces bývá zpravidla zdlouhavý, protože je potřeba projít a zanalyzovat všechna zásadní klíčová slova, výrazy jim příbuzné, podobná slovní spojení, ale i veškerá data, která s nimi souvisí – hledanost, konkurenčnost a další. Nejen, že dokážeme díky AI data protřídit rychleji, ale snižujeme tím také určitou chybovost a neefektivnost.
Dokáže za nás AI psát články?
Velmi dobře poslouží umělá inteligence také jako rádce při vytváření struktury obsahové stránky – může nám poradit, jak by měl celý ekosystém textů, článků a témat vypadat, jak by se měl vrstvit a dělit. Ačkoliv kreativitě se v této oblasti meze nekladou, návrhy témat, která uživatelé hledají a zajímají je, urychluje a zefektivňuje práci při tvorbě článků.
Strukturu článku nám chatGPT také skvěle naservíruje, nezapomínejme ale na to, že AI stále pracuje s texty, které jsou zveřejněné na některých internetových stránkách. Tedy s obsahy, které již nějaký člověk vytvořil. Čerpá z nich, kopíruje je a možná lehce upravuje, ale sama nic nového nevymyslí. Vyhledávače stále preferují jedinečné obsahy, které jsou originální, a tudíž neokopírované. Naopak ty, které pouze nějakým způsobem opakují informaci, která už někde v internetovém prostoru leží, upozaďuje, protože zkrátka nepřinášejí nic nového.
Pokud chcete, aby vámi psané články a obsahy měly opravdu dopad na pozici ve vyhledávání, vsaďte na svou vlastní hlavu a kreativitu.
Pro velké i malé e-shopy
Tvorba meta popisků je nedílnou součástí každé stránky a dokáže velmi ovlivnit, jakým způsobem se budou zobrazovat ve vyhledávačích. To, co by normálně zabralo hodiny, udělá umělá inteligence během chvilky.
Pokud vlastníte e-shop s větším počtem produktů, určitě se vám bude tohle urychlení hodit. Navíc budete mít jistotu, že popisky obsahují vámi zvolená klíčová slova, mají správný počet znaků a míří na vaši cílovou skupinu.
Umělá inteligence vám navíc během pár sekund vytvoří hned několik variant textů, což se vám bude hodit především u produktů, které se liší pouze svou barvou, velikostí nebo jiným parametrem.
Výhody používání umělé inteligence ve zkratce
Díky umělé inteligenci dokážeme také lépe sledovat výkon našich kampaní v reálném čase a případně je rovnou upravovat. Některé systémy dokáží například automaticky přesměrovat rozpočet na nejúčinnější kanály a zlepšit tak návratnost naší investice do kampaně.
- Rychlost
- Automatizace
- Personalizace
- Analýza dat
Možné nevýhody AI
Díky umělé inteligenci dokážeme také lépe sledovat výkon našich kampaní v reálném čase a případně je rovnou upravovat. Některé systémy dokáží například automaticky přesměrovat rozpočet na nejúčinnější kanály a zlepšit tak návratnost naší investice do kampaně.
- Neoriginálnost
- Možná chybovost či nepřesnost
- Absence lidského faktoru
Můžeme očekávat, že se budou schopnosti a možnosti využití AI stále zdokonalovat. Nemyslíme si, že by dokázala veškerou práci v marketingu nahradit, ale rozhodně dokáže pomoci s některými procesy a výrazně je urychlit.
Využití AI v marketingu není jen trendy záležitostí, ale nezbytným krokem k udržitelnosti a růstu. A jak prozatím pracujete s umělou inteligencí vy?

Autor článku:
Vendula Šuterová
Copywriter
Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Kromě toho hledá a hlídá klíčová slova, optimalizuje obsah a stará se o to, aby byl váš web dobře vidět. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.