Jak na úspěšný Instagram v roce 2025: tipy a novinky

Vendula Šuterová

Instagram už dávno není pouze sociální sítí, na které sdílíme své osobní vzpomínky a tvoříme si jakési virtuální album. Mnohem víc bychom ho mohli nahlížet jako skvělý marketingový nástroj, díky kterému dokážeme zasáhnout naši cílovou skupinu, „zahřát si ji“ a nejen ji přimět k nákupu, ale také s ní navázat bližší vztah. Stejně jako u dalších sociálních sítí, i u Instagramu dochází stále k nějakým změnám a novinkám, které mají přispět k lepšímu uživatelskému zážitku. Jak to vypadá s novinkami pro rok 2025?

Instagram patří rozhodně mezi jednu z nejpoužívanějších sociálních sítích, na níž má profil dokonce 1,3 miliardy uživatelů! V Česku používají Instagram 3 miliony lidí, a tak se z něj logicky vyvinul také skvělý marketingový nástroj. V dnešní době snad neexistuje značka, která by neměla svůj instagramový profil. Jak ale tvořit obsah tak, aby se v moři dalšího neztratil a zasáhl cílovou skupinu přesně tak, jak by měl? Jak na úspěšný Instagram v roce 2025? Pojďte se na to s námi podívat!

Sjednocená komunikace

Budování vztahu se zákazníkem patří mezi jeden z nejdůležitějších bodů, které by vás při tvorbě obsahu na Instagram měly zajímat. Právě vztah k určité značce nás dokáže mnohem více přimět k tomu, abychom u ní také nakoupili. Když známe její majitele, zaměstnance, produkty, příběhy ze zákulisí, máme vlastně trochu pocit, že jsme součástí celého brandu.

Pamatujte na to, aby byla vaše komunikace všude stejná a ideálně snadno rozpoznatelná. Tykáte svým sledujícím, máte pro ně nějaké speciální oslovení, nebo si hrajete se slovy, která souvisí s vaší značkou? Komunikace není jen o slovech, ale i o vizuálu. Neznamená to, že máte odteď všude dávat své logo, ale myslete vždy na zachování fontu, barev a stylu vaší vizuální identity.

Skvělým příkladem využití slov a slovních hrátek pro podpoření brandové identity je například Řeznictví u bobra – jeho bobrý den, bobrotky a bobré jídlo spojené se slezským nářečím je zkrátka jedinečné a hlavně lidi zaujme a už nepustí.

Myslete víc na ostatní než na sebe

Instagram byl zejména v minulosti brán jako především vizuální sociální síť, která se spíše zabývá tím, jak příspěvky vypadají, než co říkají. Tomu už je ale konec. Ano, vizuál je stále velmi důležitý a je tím prvním, co sledujícího zaujme, ale nezapomínejme na to, aby měly příspěvky také přidanou hodnotu.

Nesnažte se také nutně pořád prodávat. To je až koncová fáze, před kterou byste měli své sledující „zahřát“. Zkuste se zamyslet nad všemi fázemi, kterými váš potenciální zákazník prochází – pomůže vám jít takzvaně pozpátku, tedy od vašeho produktu. K čemu je produkt určený? Kdo ho potřebuje? S jakým problémem mu pomáhá? Takto se vám postupně objeví spousta dalších otázek, na které můžete reagovat ve svých příspěvcích.

Co jsou to ty hooks a jak je dělat?

Hooks, hooky, háčky, ať už tomu budete říkat jakkoliv, jsou to zkrátka prvky, které používáme proto, abychom zaujali pozornost uživatele během pár sekund. Hook může být například příslib výsledku videa, co se v něm sledující dozví, zajímavá otázka, či nějaká kontroverze. Hooks by měly podnítit zvědavost a zastavit sledujícího u vašeho příspěvku.

Hooků můžeme rozlišovat hned několik:

Textový hook:

Ten vás určitě napadne jako první a jsou to právě již zmíněné příklady. Textový hook můžete použít u reels, ale i ve stories nebo ve statických příspěvcích. Nejlepšími hooky jsou právě otázky nebo věty jako „Tohle byste měli rozhodně vědět…“ nebo „Tuhle chybu dělá většina lidí…“ a podobně.

Vizuální hook:

Vizuální hook dokáže často zaujmout sledujícího ještě dříve, než si vůbec přečte hook textový. U vizuálu můžete popustit uzdu své fantazie, protože zde zkrátka platí – čím jedinečnější a zajímavější, tím lepší. Jde o to, abyste vizuálem upoutali pozornost sledujícího, a to můžete udělat hned několika způsoby – použít barvy, nezvyklou perspektivu, zajímavý pohyb v prvních sekundách nebo cokoliv, co je neobyčejné a vyvolá zájem.

Hook v popisku:

Tento hook je vlastně tím posledním, který může uživatele zaujmout. Zpravidla vidí sledující nejdřív vizuál, pak titulek v grafice či videu a až na závěr se podívá do popisku, aby si ověřil, zda ho obsah opravdu ne/zajímá. Nezapomeňte proto v popisku ještě jednou uvést, proč by sledující měl reels nebo carousel dokoukat do konce. Můžete vyzkoušet třeba: „Dokoukejte do konce a uvidíte XY.“ nebo „Neuvěříte, co se mi na konci povedlo.“

Formáty na Instagramu

Asi už jen málokdo si pamatuje starý Instagram začínající s fotkami pouze ve formátu čtverečku. Od té doby urazil už velkou cestu a nejžhavější novinkou, kterou představil právě na začátku roku 2025, je změna formátu zobrazování fotek na našem profilu – čtverce se totiž proměnily v obdélníky! Odteď je tedy doporučeným formátem pro zveřejnění fotek 1080×1350 px. Ty, kteří si pečlivě budovali svůj vizuální profil, nejspíš změna zasáhla, pořád je ovšem velkou výhodou nového formátu to, že se na něj zkrátka vleze více všeho – textu, grafiky a také prostoru pro zaujetí uživatele.

Instagram umožňuje uživatelům využívat 3 různé způsoby zveřejňování příspěvků, můžeme je nazývat formáty. Pojďme se na ně podívat blíže a ukázat si, jak je nejlépe využít pro budování značky.

Feed

Naše zeď, náš feed. Je to první věc, kterou uvidí uživatel, který se prokliknul na náš profil, a tak bychom jej měli neustále vést tak, aby ho dokázal přimět ke sledování. Nemusíte přemýšlet nad každým příspěvkem, jako by to byla otázka života a smrti, a ani nemusíte mít feed sjednocený dokonale do posledního detailu. Přes to by měl náš profil působit jednotně a promyšleně – opět se dostáváme ke sjednocené komunikaci, ale i použití hooks do náhledových obrázků u reels a grafik.

Příspěvky nejsou dobré a špatné – berte každý z nich jako nějaký test, dle kterého můžeme dobře vyhodnotit, co funguje a co ne. To, co se vám může jevit jako skvělý kreativní nápad, může u sledujících pohořet, zatímco úspěchu pak může dosáhnout jednoduchý příspěvek, který jste ušili rychle na koleni. Není to o dokonalosti, na tu už se v dnešní době moc nehraje. Jde o autentičnost a to, že nechcete jen prodávat, ale budovat komunitu.

Používejte carousely, statické příspěvky už jsou passé

Pokud nechcete, aby váš veškerý obsah tvořila reels, algoritmy okouzlíte také carousely. Instagram totiž primárně řeší to, jak dlouho zůstane sledující u vašeho příspěvku. Čím delší dobu u vás uživatel stráví, tím více jste zajímaví i pro Instagram jako takový. Carousely dokáží udržet pozornost člověka velmi dobře. Jakmile jej totiž chytíte na váš hook, bude muset proscrollovat i další části carouselu, a to už je nějakých pár sekud navíc. To se vám u obyčejné statické fotky jen tak nestane. Pokud tedy můžete, vyměňte carousely za obyčejné fotky.

V carouselech máte navíc dost prostoru pro představení vašeho tématu, novinek nebo nějaké zajímavosti. To, co byste u statického příspěvku dávali do popisku, jednoduše zasadíte do grafik carouselu.

Hudbu (ne)chceme slyšet všude!

Věděli jste, že nemusíte vytvářet reels, aby se vaše příspěvky zobrazovaly v reels? Možná vám z toho jde hlava kolem, ale je to vlastně jednoduché. Instagram nově zavedl to, že se v sekci Reels zobrazují veškeré příspěvky s hudbou! Možná už jste na to při sledování narazili. Jednoduše řečeno stačí, abyste ke svým fotkám a carouselům přidali hudbu a tím zase o trochu zvýšili dosahy svých příspěvků. O tom, zda jsou příspěvky s písničkami otravné, nebo ne, se můžeme pobavit zase jindy. Jedno je ale jisté – funguje to a každý malý krok k dosahům se v tomto případě počítá.

Stories

Stories jsou příspěvky, které z Instagramu zmizí 24 hodin po jejich publikaci. Dávají tedy prostor pro autenticitu, přirozenou komunikaci se sledujícími a různé pohledy do zákulisí. Právě ve stories si můžete své sledující opět trochu zpracovat, ukázat jim vaši lidskou stránku, pozvat je na nějakou akci, představit novinky na e-shopu, nebo jen nalákat k novému příspěvku.

Co dávat do stories?

I zde fungují lépe videa než fotky. Abyste podpořili dosah stories, nezapomeňte u nich vždy použít nějakou samolepku – například kvíz, anketu, odpočítávání nebo gif. Zkuste stories tvořit tak, aby byla spouštěčem konverzace s vašimi sledujícími – to nejvíc, co ze stories totiž můžete dostat, je zpráva nebo reakce od vašich fanoušků.

Snažte se nedávat do stories jen příspěvky z feedu. Zkuste před sdílením příspěvku nejdříve sledující trochu „naladit“, zeptat se jich na danou problematiku nebo jim dát malou ukázku a teprve poté odkázat na příspěvek.

Výběry ať mluví za vás

Některá stories můžete uložit do takzvaných výběrů, které vlastně fungují jako takové záložky. Takto vybraná stories zůstanou u vás na profilu a sledující si je mohou zobrazit i po uběhnutí 24 hodin. Výběrů můžete mít hned několik, ale opět by měly působit promyšleně – ideálně by zde mělo být vaše představení, poté náhled do zákulisí, představení vašich produktů a podobně.

Pozor, u stories aktuálně Instagram testuje hned dvě novinky. První je přesunutí výběrů přímo do feedu, kde by měly svou samostatnou záložku. Druhou je novinka, která by umožnila stories zobrazit až 3 dny. Určitě se nejedná o takový přelom jako u změny formátu, ale měli bychom s těmito novinkami počítat.

Reels

Reels patří aktuálně mezi krále instagramových algoritmů! Dokáží spojit hudbu, video a chytlavý titulek. Zároveň umí udržet pozornost uživatelů na delší dobu než obyčejné příspěvky. Reels si na Instagramu získala svou samostatnou záložku a rozhodně patří mezi nejprogresivnější prvky této sociální sítě.

Co dávat do reels?

Na rozdíl od stories už by měl být obsah reels trochu propracovanější a mít nějaký scénář, střih a kvalitu. V reels máte ideální prostor pro představení sebe i produktů. Můžete ho použít pro návody, triky, inspirativní obsah, časosběr z práce, den s vaší značkou a zkrátka cokoliv vás napadne.

Nezapomeňte, že největším zabijákem vašeho instagramového profilu je neaktivita. Nemusíte tvořit pro každý den reels, ale zkuste si na týden naplánovat alespoň 2–3 příspěvky, které budou vaše sledující bavit, a pokuste se do nich zakomponovat některé z našich tipů.

Věděli jste o všech novinkách na Instagramu? Dejte nám vědět a hlavně nás nezapomeňte na Instagramu sledovat!

vendy woxo

Autor článku:

Vendula Šuterová

Copywriter

Vendy pro vás ve WOXO píše texty, které zaujmou nejen vaše zákazníky, ale i internetové vyhledávače. Kromě toho hledá a hlídá klíčová slova, optimalizuje obsah a stará se o to, aby byl váš web dobře vidět. Bude to právě Vendy, která vám napíše detailní článek na blog, stručný, ale jasný popisek k produktům nebo newsletter do e-mailů.

Další články...